JakJPK_V7Mwpłynie na firmy i Biura Rachunkowe
W roku 2020 zmienią się formaty i zakresy danych wysyłanych do Urzędów Skarbowych. Szczególnie duża zmiana czeka nas w podatku VAT, gdzie plik JPK_VAT, który ulegnie przemianie w JPK_V7M.
Każdy przedsiębiorca ma obowiązek elektronicznego przekazywania deklaracji VAT (druk VAT-7) oraz dodatkowo ewidencji zakupów i sprzedaży w postaci pliku JPK_VAT. Obowiązki te wykonują za przedsiębiorców Biura Rachunkowe.
W związku z wejściem w życie tarczy antykryzysowej na skutek ograniczenia negatywnych skutków gospodarczych wywołanych pandemią koronawirusa, obowiązek wysyłki nowego JPK został przesunięty i ujednolicony dla wszystkich czynnych podatników VAT. Oznacza to, że likwidacja deklaracji VAT nastąpi od rozliczenia za październik 2020 r.
Nowy JPK ma oddzielne struktury w zależności od częstotliwości rozliczania podatku VAT przez podatników:
- JPK_V7M – w przypadku rozliczania podatku VAT miesięcznie,
- JPK_V7K – w przypadku rozliczania podatku VAT kwartalnie.
Do tej pory wysyłaliśmy do Urzędu Skarbowego deklarację VAT-7 oraz plik JPK_VAT. Nowa struktura zastąpi te dwa elementy, ale wprowadza szereg dodatkowych danych i oznaczeń do poszczególnych transakcji. Jest to swego rodzaju ułatwienie, gdyż pamiętać będzie trzeba o jednym pliku a nie dwóch. Jednak od tej zmiany ważniejszy jest zakres danych, jaki będzie prezentowany w nowych strukturach JPK_V7M. A zakres prezentowanych informacji może przerażać.
Nowe oznaczenia w pliku JPK_V7M
Plik JPK_V7M zawierać będzie dodatkowe oznaczenia dla każdej pozycji w rejestrze sprzedaży. Oznaczeń tych jest kilkanaście a do jednej pozycji może być przypisanych wiele oznaczeń.
Kody te będą przypisywane do wszystkich pozycji rejestru sprzedaży VAT. Pozycją rejestru będzie na przykład raport fiskalny, do którego z pewnością w sklepach będzie przypisanych kilka oznaczeń. Pozycją rejestru będzie też faktura sprzedaży, na której może być telefon komórkowy albo komputer. Taka faktura również będzie musiała posiadać specjalne oznaczenie.
Jakie grożą konsekwencje za niepoprawne oznaczenie dokumentów?
W ustawie zapisano karę administracyjną w wysokości 500zł za każdy błąd, uniemożliwiający sprawdzenie poprawności prowadzenia ewidencji i nieskorygowany w ciągu 14 dni od wezwania przez Urząd.
Niestety, nikt nie wyjaśnił, czy brak oznaczeń jest błędem dużej wagi, za którego popełnienie grozi 500zł. Warto jednak zauważyć, że kara administracyjna 500zł może dotyczyć każdego brakującego oznaczenia, a nie po prostu „braku oznaczeń”. Na te informacje musimy jednak jeszcze poczekać.