RozliczeniePIT 2020/2021 krok po kroku

PIT, czyli podatek dochodowy od osób fizycznych, stanowi jedno z najważniejszych zobowiązań, które musi uregulować każda osoba osiągająca podlegające opodatkowaniu dochody. Rozliczenie PIT nie musi być przy tym trudne. Dowiedz się więcej na temat deklaracji PIT i w łatwy sposób ureguluj PIT 2020, odnosząc przy tym jak największe korzyści.

Sam termin PIT odnosi się bezpośrednio do podatku dochodowego od osób fizycznych, równocześnie jednak najczęściej podatnicy określają w ten sposób druki deklaracji podatkowej składane do odpowiedniego urzędu skarbowego w celu dokonania rozliczenia rocznego. Te przyjmują jednak różne formy, uzależnione m.in. od rodzaju opodatkowania i typu osiąganych dochodów.

Rozliczenie PIT 2020/2021: jaki formularz wybrać?

Podstawowy problem wielu podatników dotyczy wyboru odpowiedniego druku. Rozróżnienie jest przy tym stosunkowo proste i opiera się na kilku rodzajach podstawowych formularzy:

• PIT-37: to najpopularniejszy druk, składany przez osoby osiągające przychód wyłącznie za pośrednictwem płatników. Wypełniają go osoby osiągające dochody na podstawie umowy o pracę czy umów cywilnoprawnych. W tym celu niezbędne jest także uzyskanie od płatnika druku PIT-11. PIT-37 może służyć zarówno do rozliczenia indywidualnego, jak i wspólnego z małżonkiem czy dla osób samotnie wychowujących dzieci.
  • PIT-36: osoby, które osiągnęły przychód bez pośrednictwa płatnika (np. z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej) i rozliczają się według skali podatkowej. Ponadto zrobią to również podatnicy, którzy rozliczają straty z lat wcześniejszych, przychód małoletnich w ramach rozliczenia własnych przychodów czy odliczają podatek minimalny od posiadanych środków trwałych.
  • PIT-36L: przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy rozliczają podatek liniowy, składają PIT-36L.
  • PIT-28: dla osób rozliczających się na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przewidziano formularz PIT-28. Obejmuje to z jednej strony przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, wspólników spółek cywilnych oraz jawnych, jak i podatników rozliczających przychód z tytułu najmu, dzierżawy, podnajmu, poddzierżawy i podobnych.
  • PIT-38: przy pomocy druku PIT-38 rozliczają się podatnicy, którzy osiągnęli przychód z tytułu zbycia papierów wartościowych, udziałów w spółkach, pochodnych instrumentów finansowych czy realizacji praw z ich tytułu.
  • PIT-39: podlegające opodatkowaniu przychody z tytułu prywatnego zbycia nieruchomości lub realizacji praw związanych z nieruchomościami powinny znaleźć się na formularzu PIT-39.

PIT-y 2020/2021: do kiedy rozliczyć?

Kolejna kluczowa z perspektywy podatnika informacja dotyczy terminów rozliczenia PIT za 2020 rok. Oczywiście podatek rozlicza się za ubiegły rok (np. PIT 2020 w 2021 roku). Dokładna data zależy przede wszystkim od rodzaju składanej deklaracji. Do 30 kwietnia 2021 roku należy rozliczyć PIT-36, PIT-37, PIT-36L, PIT-38. Do 1 marca 2021 roku rozlicz PIT-28.

Rozliczenie PIT – Jak rozliczyć PIT za rok 2020?

Obecnie większości podatników rozliczy roczną deklarację PIT bez wychodzenia z domu, drogą elektroniczną. Już od 15 lutego 2021 roku Krajowa Administracja Skarbowa udostępnia w usłudze Twój e-PIT zeznania PIT za 2020 rok. Ponadto, podatnicy nadal mogą samodzielnie wypełnić swoje zeznanie podatkowe PIT przy użyciu systemu e-Deklaracje.

Jeżeli natomiast podatnik chce złożyć deklarację PIT osobiście w urzędzie skarbowym powinien wcześniej umówić się na wizytę poprzez stronę rządową podatki.gov.pl, za pomocą usługi „Umów wizytę w urzędzie skarbowym” w związku z pandemią.

Ulgi i odliczenia od podatku w 2020

W trakcie rozliczania PIT 2020/2021 można również zastosować ulgi i odliczenia od podatku. Dzięki nim możliwe staje się obniżenie podstawy obliczenia, a co za tym idzie również uzyskanie oszczędności na rozliczeniu pitów 2020. Do najpopularniejszych ulg należą:

Od podatku odliczyć można również m.in. opłacone składki zdrowotne, a od podatku składki na ubezpieczenia społeczne. Aby wykorzystać ulgi podatkowe, do deklaracji PIT trzeba będzie dodać załącznik PIT/0. Należy również pamiętać o zachowaniu dokumentów poświadczających uprawnienia do uzyskania ulgi lub odliczenia, które mogą okazać się przydatne w trakcie potencjalnej kontroli.

Bez PIT dla młodych

Jedną ze zmian wprowadzonych przez Ministerstwo Finansów jest zerowy PIT dla młodych. Osoby poniżej 26 roku życia, które osiągają dochody z tytułu stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, pracy nakładczej lub umowy zlecenia, są w pełni zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych do osiągnięcia progu finansowego, a więc kwoty 85 528 zł. Powyżej tej sumy będą natomiast płacić podatek od nadwyżki w wysokości standardowych 32%. Mogą wobec tego zyskać od 1 455 do 5 792 zł. Z drugiej strony z tej opcji nie będą w stanie skorzystać m.in. młodzi przedsiębiorcy. Rok podatkowy 2020 będzie przy tym pierwszym, w którym dochody osób do 26 roku życia będą w całości zwolnione z PIT.

OPP: jak przekazać 1% podatku?

Rozliczanie PITów 2020/2021 umożliwia również tradycyjne przekazanie 1% podatku na rzecz wskazanej organizacji pożytku publicznego. W tym celu należy wskazać jej numer KRS, możliwe staje się również wskazanie celu szczególnego.

Zwrot podatku: ile trzeba będzie czekać?

Osoby, które w ciągu roku zapłaciły więcej zaliczek na podatek dochodowy, niż wyniosło faktyczne zobowiązanie, zyskują prawo do otrzymania zwrotu podatku. Rozliczanie PITów 2020 będzie pod tym względem podobne do wcześniejszych lat: standardowy okres oczekiwania (w przypadku dostarczenia do urzędu fizycznej deklaracji) wyniesie do 3 miesięcy. Rozliczenie PIT online pozwoli natomiast uzyskać środki maksymalnie w ciągu 45 dni. W związku z tym to kolejny argument przemawiający za tym sposobem rozliczenia PIT-u 2020/2021.

Jeżeli nadal będziesz czuł się zagubiony w temacie rozliczenia PIT zachęcamy do kontaktu z nami poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Sprawdź też nasze inne usługi księgowe.